محل تبلیغات شما
سؤال :  چرا ن زیبا و شراب در این دنیا برای ما منع شده و حرام است، اما در قرآن وعده ی ن زیبا روی و نوشیدن شراب در آن دنیا به ما داده شده است؟!

پاسخ:  پاسخ به اینگونه سوالات احتیاج به دانستن مقدماتی دارد و نمی شود بدون مقدمه و در چند سطر پاسخی جامع برای آن ارائه کرد. دین شناسی، پیغمبر شناسی، قرآن شناسی و بررسی اینکه ثواب و عقاب چیست و آثار آنها در این دنیا و آن دنیا چگونه است مقدمات پاسخگویی به این قبیل سوالات است که کتابهایی قطور و پرمعنا بر آن نوشته اند، اما سعی بر آن می کنیم تا به طور خلاصه پاسخی جامع برای این سؤال ارائه دهیم. اما برای قسمت اول سؤال:
همانطور که قبلا نیز عرض شد، قرآن کتابی کُلّی گو است و برای دانستن جزئیات باید به رسول الله(ص) و اهل بیت پاک آن حضرت رجوع کرد. بسیاری از آیات قرآن جنبه ی مثالی و کنایی دارند و معنای کلمه به کلمه ی آنها مفهوم آن آیه نمی باشد.به عنوان نمونه در آیه ی 72 از سوره ی اسراء می خوانیم و هر که در این دنیا نابینا باشد، در آخرت نیز نابینا و گمراه تر است.»  حال آیا معنای ظاهری آیه با ارحم الرّاحمین بودن خداوند در یک سو است؟! مسلّما خیر. این آیه کنایه از این دارد که کسانی که در این دنیا چشم از دستورات الهی پوشانده و رو به سوی زندگانی نفسانی و می آورند، در آن دنیا نیز گمراه و نابینا محشور می شوند و کسی به داد آنها نخواهد رسید. | 1 |
با ذکر این مقدمه ادامه می دهیم:  در مورد حورالعین و ن بهشتی و زیبا علاوه بر آنچه در قرآن آمده، روایات و گزارشهای فراوان دیگری نیز در مورد ویژگی های آنها وجود دارد که برخی از آنها ممکن است حقیقت محض بوده و برخی دیگر کنایه ای از یک حقیقت غیر قابل درک برای ما باشد چراکه کسی به طور یقین و کامل از نعمات آن دنیا نچشیده و ندیده است و سخن گفتن از آن دنیا و نعمات آن به آسانی و سادگی سخن گفتن از لذّتهای این دنیای فانی نیست.از طرف دیگر هر روایت و گزارش را باید به صورت جداگانه و با توجه به اعتبار کتاب و راویان آن حدیث بررسی کرد که تمام آن در این مختصر نمی گنجد.
در آیه ی 39 از سوره ی نجم خداوند می فرماید: و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست.» بنابراین همسران بهشتی هم نتیجه ی اعمال خود انسانهاست و اساسا در بهشت هرکسی تنها قادر به طلب چیزی است که متناسب با وجود او باشد و وجود هرکس را علم و عمل او می سازد. جای شک نیست که ن همه ی مردان بهشتی اهل بهشت نمی شوند؛ همینطور شوهران همه ی زنهای بهشتی هم اهل بهشت نمی شوند در حالی که خطاب خداوند متعال به همه ی اهل بهشت است. لذا بعید نیست که در بهشت و حتی قبل از ورود به بهشت و در عالم برزخ، ن مؤمن بهشتی با مردان مؤمن بهشتی همسر شوند.(الله اعلم)
خداوند می فرماید: ن حوری بهشتی، ن پاک دامن و عفیف و باحیا هستند و از این رو همواره در خیام های خویش پنهان و مستور هستند و دیگران آنان را نمی بینند.» | 2 |
نی که تنها به همسرانشان عشق می ورزند و خوش زبان و فصیح و هم سن و سالند.» | 3 |
حال به نظر شما اطاعت از دستورات الهی و بهره مند شدن از همسران زیبا و پاک بهشتی و آن هم از راه حلال و در بهترین مکان ها و داشتن زندگی زیبا و بدون رنج و درد در کنار آنها بهتر است یا چند لحظه لذت بردن از ن زیبایی که بدون در نظر گرفتن دستورات دینی با آنها به سر بریم و این لذت کماکان با احساساتی چون ترس و رنج و بیماری و بی آبرویی و . همراه باشد؟!! همچنین توجه نیز داشته باشید که خداوند و رسولش کسی را از نزدیک شدن به ن زیبا منع نفرموده اند و آن را حرام نکرده اند، بلکه این میل را به راهی درست هدایت کرده و برای آن دستوراتی را مانند ازدواج داده اند. در روایتی حضرت محمّد(ص) می فرمایند: از گیاه روییده در مزبله ( زباله دان ) اجتناب کنید. سؤال شد: ای رسول خدا! مقصود از چنین گیاهی چیست؟! فرمود: زن زیبا که در خانواده ای ناصالح رشد کرده است.| 4 |  حال باید دقت داشت که پیامبر(ص) این نوع ازدواج را نیز نفی مطلق نفرموده اند که باز عده ای بهانه جو می گویند شاید دختر، دختر خوبی بوده باشد. حضرت دستور دوری و مراقبت دادند.این حدیث به معنای حرام یا مکروه بودن ازدواج با افرادی که در محیطی نامناسب رشد کرده اند نیست، بلکه تنها بر این نکته تاکید می کند که در یک ازدواج نباید تنها بر زیبایی ظاهری دل بسته و با عشقی سطحی؛ مشکلات دینی و اخلاقی و رفتاری و . را از طرف مقابل نادیده گرفت و با این اشتباه زندگی مادی و معنوی خویش را تباه کرد.خداوند و رسولش(ص) از چشم چرانی و بی بند و باری منع و نزدیک شدن به ن زیبا را بدون صورت گرفتن ازدواج و محرم شدن حرام فرموده اند و هر دو گروه مرد و زن را به عفت و پاکدامنی دعوت کرده اند تا زِنا در جامعه صورت نگیرد و به تبع آن فرزندان زاده و بی سرپرست و بی بند و بار به وجود نیایند. بی ایمانی، فساد و تباهی آشکار نشود و بنیان خانواده ها از بین نرود و خانه و خانواده جولانگاه شیطان و گمراهی و دوری از حق و نزدیکی به باطل نگردد.
در مورد قسمت دوم سؤال :  
شراب یا مِی، کلمه ای فارسی و به معنای یک نوشیدنی الکلی است که از تخمیر انواع میوه ها به دست می آید و تخمیر نیز فرآیندی است که قندها را به اسیدها، گازها و الکل تبدیل می کند و این همان چیزی نیست که از آن در قرآن به عنوان نوشیدنی گوارا برای بهشتیان در قیامت یاد می شود. در لغت عرب شُرب به معنای نوشیدن و شراب به معنای نوشیدنی است. چیزی که در بین مردم رایج و به عنوان شراب رایج و مورد بحث ما است، در زبان عربی خَمر نام دارد؛ لذا به کسی که از آن می نوشد شاربُ الخمر و به کسی که دائم از آن می نوشد دائم الخمر می گویند. آیاتی از قرآن کریم برای نمونه:
 وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ     دو دریا یکسان نیستند.این یکی دریایی است که آبش گوارا و نوشیدنش خوشگوار است. | 5 | » 
و در جای دیگر می فرماید:  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ** إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِوَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ   ای کسانی که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بتها و چوبهای شرطبندی که به آن تفأل زده می شود پلید و از کارهای شیطان است.پس، از آنها دوری کنید.باشد که شما رستگار شوید ** شیطان به سبب شراب و قمار می خواهد در بین شما فقط دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما ( به شراب خواری و قمار ) پایان می دهید؟! | 6 | ».
نوشیدن این مایع که در زبان عرب خمر و در زبان فارسی از آن به شراب معنا می شود، چه کم و چه زیاد و چه مخلوط با آب یا هر چیز دیگری جدای از دلایل پزشکی که در اینجا به آن نمی پردازیم، به دلیل ایجاد و آثار زیانبار روحی و روانی مثل سستی و بی خیالی در مورد انجام دستورات دینی، کاهش سطح هوشیاری و زایل شدن عقل و حواس، خنده های نابجا و بی مورد و یا داد و فریاد کشیدنهای بسیار و مست و از خود بیخود شدن و بد و بیراه گفتن و نفهمیدن کاری که در حال انجام آن است و . حرام است.علاوه بر چند سطری که در بالا گفته شد، باید دانست که نوشیدنیی که قرآن از آن نام برده با عنوان شراباً طهورا » است.یعنی یک نوشیدنی پاک و گوارا که عقل را زایل نمی کند و آسیبی از ناحیه ی نوشیدن آن چه جسمی و چه روحی روانی، متوجه شخص و اطرافیانش نخواهد شد.
به عنوان نمونه مثلا گوشت سگ و موش و خون همگی نجس و حرام هستند. حال هیچ مسلمانی راضی می شود که خداوند به عنوان مزد و پاداش اعمال او در این دنیا، او را بر سفره ای در دنیای دیگر حاضر کند که گوشت سگ و موش را برای او پخته بیاورند و نوشیدنی اش جامی از خون باشد؟!! بحث طبع و ذائقه مطرح نیست، بحث چیزی نجس و ناپاک است که یک فرد مسلمان در طول حیات خود از آنها خودداری و اجتناب کرده و حال به عنوان روزی و غذای بهشتی خوراک او باشد!! 
مگر می شود که خداوند چیزی را در این دنیا حرام و در آن دنیا به عنوان مزد و پاداش در نظر بگیرد و حلال کند؟! اگر این طور بود، پس دیگر چه دلیلی برای نگاه داشتن حرمت برخی کارها می ماند؟! حلال خداوند حلال ابدی و حرام او حرام ابدی است.

امام صادق(ع) فرمودند: مردی از امیرالمؤمنین علی (ع) سؤال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نمود؟ امیرالمؤمنین در پاسخ فرمودند: خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خودِ مردم؛ نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و بخاطر بی میلی خود نسبت به امری آن را حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش می باشد، می داند چه چیزهایی سبب قوام جسم و روح ایشان می شود؛ پس آنها را حلال نموده و می داند چه چیزهایی برای جسم و روح انسان ضرر دارد، آنها را حرام فرموده.برای مثال گوشت خوک را حرام نموده زیرا سبب و بی تعصّبی و فساد اخلاق می شود و شراب را حرام نمود زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروّت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل با محارم و آدم کُشی و هر فتنه ای می کشاند. | 7 |
نمی شود فقط به خاصیت غذا از نظر پزشکی توجه داشت، بلکه در عقیده ی هر فرد مسلمان یک غذا باید حلال نیز باشد تا تاثیر منفی بر روح و روان و حیات ما نگذارد.اما همیشه هستند کسانی که در دین برای خود تبصره زده و با ردّ و شبهه پراکنی در مورد برخی دستورات دینی، از آنها برای خود ورچین می کنند!!
همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: سلام کنید بر یهود و نصاری ولی بر شارب الخمر سلام نکنید و اگر او سلام کرد، شما جواب او را ندهید. | 8 |
همچنین فرمودند: هر خود را به همسری شارب الخمر در آورد، مانند آن است که وی را به راه و بی عفتی سوق داده باشد. | 9 | 


| 1 | : در سوره ی طه آیات 124 الی 127 نیز به این موضوع اشاره شده است.
| 2 | : سوره ی الرحمن آیات 56 و 72 و 74
| 3 | : سوره ی واقعه آیه 37
| 4 | : کلینی،محمدبن یعقوب،کافی،ج5 ص 332
| 5 | : سوره ی فاطر  آیه ی 12
| 6 | : سوره ی مائده  آیه ی 90 و 91
| 7 | : تفسیر جامع ج2 ص156
| 8 | : بحارالانوار ج79 ص152
| 9 | : جامع احادیث الشیعه، آیت الله بروجردی، ج25 ص228

چرا نام حضرت علی(ع) در قرآن نیامده؟

چرا برای امام حسین(ع) چهلّم می گیرند؟

علت جمع خواندن نمازهای ظهر و عصر و یا مغرب و عشا

| ,ی ,حرام ,خداوند ,بی ,شراب ,که در ,و بی ,در این ,آن دنیا ,سوره ی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Lisa's game شرایط قرارداد سند اجاره ای کمی تامل APPLE ولی عصر (عج) خط خطے هاے یـہ فسقلے dysptomater السلام علیک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها كاروان زیارتی 20006 بندر ماهشهر دكتر سعید رحمانیان هاست ارزان